’Bij de volgende vorstperiode gaan we ervoor.’

14 december 2022 -

Nog geen ijs op de skeelerbaan van de ijsclub in Heemskerk

De nieuwe skeelerbaan van IJsclub Kees Jongert was net niet op tijd klaar om hem voor de eerste vorstperiode onder water te zetten. ,,Maar als de volgende vorstperiode nadert, zijn we op tijd’’, zegt voorzitter Nico Pronk.

De werkzaamheden aan de skeelerbaan van Kees Jongert in Heemskerk zijn eind deze week helemaal afgerond. ,,Dat is dan afgezien van het gras dat we pas in het voorjaar zullen inzaaien. Deze week is de laatste hand gelegd aan het afwateringssysteem. Er moest nog één put worden geplaatst. We hadden iets vertraging opgelopen door de regen van de afgelopen tijd.’’

Regen

De aanleg van de skeelerbaan begon in oktober en verliep aanvankelijk zeer voorspoedig. ,,Het was goed droog weer en dat was ook precies wat er nodig was om de asfaltlagen goed te kunnen aanleggen. Het voorbereiden en het asfalteren verliepen prima, maar daarna begon het te regenen, waardoor we met zwaar materieel niet verder konden werken. Dan kun je niet met de kraan over het gras.’’

Dientengevolge heeft Kees Jongert de eerste periode van nachtvorst gemist. ,,Zondag gaat het alweer in de plus, dus ik vraag me af of het wel gelukt was om een ijsvloer te maken. Als ik in de slootjes kijk die het complex omringen dan zie ik ook maar een paar centimeter ijs liggen’’, relativeert de voorzitter.

,,Zodra de volgende vorstperiode in zicht is, zetten we hem onder water. Dat zal een centimeter of twintig zijn. De baan is perfect uitgevlakt met behulp van gps en lasertechniek. Dus dat is ideaal voor een mooi gelijkmatige aangroei.’’

Skeeleren

Kees Jongert verhuisde twintig jaar geleden naar Heemskerk omdat de gemeente beloofde een skeelerbaan voor de club te zullen aanleggen. Die is er uiteindelijk dit najaar gekomen.

De baan is opgebouwd uit meerdere lagen asfalt waarbij de toplaag een zeer fijne korrel krijgt. ,,Dat is het best voor minimale weerstand.”

De lengte is 350 meter in plaats van de vierhonderd die gangbaar is bij het langebaanschaatsen. ,,Dat is omdat de straal van de bochten anders is, op een skeelerbaan zijn de bochten minder wijd zodat je ze op skeelers goed kunt rijden.” Ook in verband met de bochtentechniek is een extra lus in de baan ontworpen, waardoor de jeugd rondjes van 200 meter kan skeeleren.

Detectie

Onder de asfaltlagen van de skeelerbaan komen detectielussen te liggen zodat sporters met een transponder nauwkeurige tijdmetingen kunnen doen. ,,Dat is fijn bij het trainen, maar nog fijner bij het wedstrijd rijden”, weet Pronk. ,,Wij hopen namelijk aan te kunnen haken bij de wedstrijdcyclus in de skeelerwereld.”

(Bron: Noordhollands Dagblad, 14-12-2022)

Lees al het nieuws