Kees Jongert Bokaal

Op 10 februari 2024 werd er weer gestreden om de Kees Jongert Bokaal op IJsbaan Haarlem.

Hier onder vind u de uitslag en het protocol:

Kees Jongert Bokaal 2024

Uitslag Team Pursuit Kees Jongert Bokaal 2024

Geschiedenis Kees Jongert Bokaal

Op 17 februari 1985 werd voor de eerste keer het toernooi om de ‘Kees Jongert’ Bokaal georganiseerd. Bij deze eerste editie stonden zeven clubs aan de start en zij streden toen al om de Zilveren Schaats. Deze wisselprijs, een verzilverde hoge noor, werd jaarlijks de inzet bij dit evenement.

In 1991 werd een tweede wisselprijs in het leven geroepen omdat de wisselprijs vaak in handen kwam van de IJsclub Haarlem en omstreken. Op zich is dat niet vreemd omdat deze ijsclub qua ledenaantal alle overige clubs ruim de baas is. Hoewel de organisatie dit niet als een belemmering zag was zij van mening dat er iets moest gebeuren.

De organisatie vond het beter een tweede wisselprijs in het leven te roepen dan een handicap voor grote verenigingen in te stellen. Zo werd de Runner-Up-Trofee bedacht. De winnaar hiervan is de vereniging die de grootste progressie boekt ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen drie jaar. De wisselprijs is een verzilverde Friese doorloper.

In 2009, bij het 25-jarig jubileum, is voor de eerste keer een ploegenachtervolging verreden. Naar aanleiding van de wensen van de deelnemende verenigingen is dit een vast onderdeel van het programma geworden. Ook voor dit nieuwere onderdeel is een wisseltrofee gemaakt, namelijk een sculptuur van 3 schaatsers. De drie te winnen wisselprijzen zijn beschikbaar gesteld door de organiserende vereniging.

Sinds vele jaren worden er aan de eerste drie deelnemers bij elke afstand en in elke klasse medailles uitgereikt. De individuele prijsuitreiking in goud, zilver en brons vindt in de loop van de avond plaats in het restaurant op de ijsbaan.

Het toernooi is in de afgelopen jaren gegroeid en inmiddels is het één van de belangrijkste evenementen op de kunstijsbaan in Haarlem. De ijsclub uit Heemskerk is al deze jaren de organisator geweest van dit langebaantoernooi. Wat begon met een tiental vrijwilligers is inmiddels uitgegroeid tot een wedstrijd waar ruim vijftig vrijwilligers hun medewerking aan verlenen. In 1985 werd de uitslag nog met behulp van een typemachine op papier gezet, nu vindt dat natuurlijk geautomatiseerd plaats. Toen werd er alleen gebruik gemaakt van handtijden, nu wordt er naast handtijden, al jaren gebruik gemaakt van Elektronische Tijdwaarneming. Ook het aantal deelnemende verenigingen groeide tot het maximale aantal van twaalf.

Het protocol dat elk jaar wordt samengesteld, heeft in de afgelopen jaren ook meer inhoud gekregen, al blijven er vaste elementen gehandhaafd. In 1985 bestond het exemplaar nog uit elf pagina’s, in onze laatste edities hadden we twintig tot tweeëntwintig pagina’s nodig. Ook het aantal sponsors heeft de laatste jaren een groei doorgemaakt. Deze sponsors zien hun reclame terug in het protocol, dat wordt uitgereikt aan alle deelnemers, ijsclubs, en sponsors. De laatste jaren worden er in totaal driehonderd stuks vervaardigd. Het is de organisatie elk jaar nog gelukt om het protocol op de avond van de wedstrijden aan de deelnemende verenigingen te overhandigen.